fbpx

Stress og helbred 

 

Livet er en vedvarende proces med forandringer og problemer, der dagligt skal løses.  Nogle gange bliver det overvældende og kroppet og sindet bliver stresset.

Ikke al stress er dårligt men kan også gøre os i stand til at løse problemer. Men langvarig og ukontrollerbar stress virker negativt på vores krop og mental helse. Det skader vores organer og immunsystem, og er den primære årsag til en række sygdomme. Kronisk stress kan føre til forhøjet blodtryk, hjertesygdomme, nedsat immun respons, depression og dårlig søvn.

 

Hvordan virker stress

 

Biologisk set er stressresponset designet til at hjælpe os med at overleve. Udsat for fare er vi tvungen til at kunne reagere hurtigt. Vores krop har behov for mere energi, så hjertet slår hurtigere og blodtrykket stiger. Vores muskler strammes op, vejrtrækningen bliver hurtigere og sanserne skærpes.

Som stenalder menneske kunne det være livreddende, når der skulle kæmpes mod vilde dyr. I dag udløses stress af for vanskelige livsvilkår og er biologisk uhensigtsmæssig når vi skal løse livsstils problemer. Stress slider på kroppen og forværrer vores livsvilkår.

 

Kan stress forebygges og behandles

 

Teknikker til fysisk og mental afslapning har en dokumenteret positiv effekt på at forebygge stress. 

Sundhedsråd om regelmæssig motion, sund kost og gode søvnvaner virker også positivt ved at øge vores modstandskraft over for stress.

Når vi bliver ramt af stress, skal vi først og fremmest væk fra de udløsende faktorer og have tid til at genopbygge vores modstandskraft. Nervemedicin har ingen virkning på stress og bør undgås.

 

Hvordan virker meditation på stress

 

Meditation har i mange undersøgelser vist sig at være en effektiv behandling af kronisk stress og søvnløshed, men hvordan virker det? 

Forskning viser at vores modstandskraft imod stress er betinget af sindets evne til at opfatte og håndtere situationer og problemer.

Meditation træner sindets evne til at fokusere – at være opmærksom – og øger dermed vores mentale kapacitet til at løse problemstillinger.

Effekten af en generel meditativ træning er på højde med andre livsstilstiltag i behandling af kronisk stress. 

 

Hjertemeditation

 

Hjertemeditation tilføjer et yderligere aspekt ved at træne evnen til en følelsesmæssig positiv tænkning. 

Der er stor forskel på, om vi bliver fortvivlet og mismodig over for en mental udfordring, eller at vi møder den opfyldt af glæde og gå på mod. 

Vi ved alle, at den positive følelsesmæssige tilgang til at løse en problemstilling er en afgørende faktor for succes.

Meditation på hjertet virker ved at træne sindets evne til at fokusere, og på samme tid medfører det en positiv følelse af overskud og balance.

Det kan bekræftes videnskabeligt ved MR scanning. Her viser undersøgelser, at denne form for meditation på hjertet øger nerveforbindelsen mellem pandelappen og det limbiske system, – mellem den tænkende og den følende del af hjernen. 

Stenaldermennesket havde brug for stress som et redskab til overlevelse. 

Nutidens menneske har brug en anden og mere relevant reaktion, når livet udfordrer os. 

Hjertemeditation er på den måde en effektiv træning i at kunne reagere optimalt over for det moderne livs udfordringer, og virker profylaktisk over for at blive udbrændt. 

Erfaring og udsagn fra de mediterende dokumenterer også, at regelmæssig meditation med transmission tilføjer en spirituel dimension med intuitiv kapacitet og inspiration fra højere bevidsthedslag.  

 

 

 

X